De mountainbike wedstrijd in Apeldoorn is een soort klassieker in Nederland. In het Orderbos werd in 1985 immers de eerste MTB wedstrijd van Nederland gehouden. Is dat de reden dat dit, ook bij buitenlandse rijders, een populaire wedstrijd is?
Voor mij speelt het verleden minder. Dit zou pas de 3de keer zijn dat ik hier een wedstrijd rij, een zeer koude singlespeed winter-wedstrijd van jaren geleden niet meegeteld. Wat leuk is in Apeldoorn is dat ze (al vóórdat dit een trend werd...) altijd hun best doen om er een mooi uitdagend rondje van te maken. Dit jaar hadden ze zichzelf overtroffen met een flinke rock-garden, gevolgd door een stenig afstapje. Reden om vroeg aan te rijden zodat ik deze kon verkennen voor de wedstrijd. Zoals vaker is rijden een stuk minder eng dan kijken en eigenlijk ging de afdaling best aardig. Alleen ging ik de eerste flauwe bocht erna onderuit; lekke voorband... Iets meer druk erin dan ik gewend ben dus. De rest van het parcours is een afwisseling tussen klimmen met wortels, zuigende vals plat stukken en bochtjes die niet lekker lopen, met zo hier en daar een wortel. Niet veel herstel en weer één van de mooiere en zwaardere MTB rondjes in Nederland.
Bij het inrijden begint het flink te regenen, tot vlak voor de start, dan wordt het toch nog droog. Ik besluit de rock garden niet te rijden, omdat ik niet weet hoe hij erbij ligt nu en ik geen onnodig risico wil nemen. Tijdens de wedstrijd levert het me niet veel tijdsverlies op omdat veel rijders dezelfde inschatting blijken te maken. De wedstrijd ging op zich wel ok. Bij de start kwam ik echt heel slecht mee (ondanks mogen opstellen op de tweede rij), waardoor ik even vreesde dat het een hele slechte wedstrijd zou worden. Echter, ik kon flink kracht blijven zetten en bleef mensen inhalen totdat ik op de 9de plek terecht kwam, met veel ruimte voor én achter me. Op deze plek beëindigde ik de wedstrijd ook. Tot nu toe lijkt dit wel ongeveer mijn plek te zijn bij de XC wedstrijden. Al mijn klasseringen waren tussen de 7de en de 10de plek! Eén van mijn doelen is top 10 algemeen bij de Topcompetitie, dat lijkt goed mogelijk. Een keer podium daarentegen wordt erg lastig lijkt het.
Vanwege de regen had ik, in plaats van 2x de Continental RaceKing banden, voor een X-King gezet. Bleek weer een super combi, die op de zeer wisselende ondergrond overal genoeg grip bood en een flinke bochtensnelheid toeliet.
Filmpje (Facebook)