Het eerste wat een materiaal freak doet als nieuw materiaal uit de verpakking komt is de keukenweegschaal erbij halen.
Van de RaceSport X-King waren er een aantal binnengekomen en van deze batch varieerde het gewicht tussen 510 en 550 gram.
Continental X-King RaceSport 29x2.2
Niet een record voor een 29" band, maar als je het aantal noppen in ogenschouw neemt, waarvan de middelste 4 mm hoog zijn en naar buiten toe wat toenemen tot 5 mm aan de rand, dan blijft de glimlach toch lange tijd staan op het gezicht. Het profiel bestaat uit veel gelijkvormige noppen die doorlopen tot aan de zijkant van de band, altijd fijn als je voorstander bent van agresief insturen. De nopjes direct op het loopvlak wisselen mekaar om en om af, met maar heel weinig ruimte ertussen, dit zou beste wel eens een snelle band kunnen zijn.
Continental X-King RaceSport 29x2.2
Continental Mountain King II RaceSport 29x2.2
Dit is de vernieuwde Mountainking met een agressiever ogend profiel; hogere, bredere noppen en een echte "rail" die je bij all-mountain en downhill banden meer ziet. De noppen zijn 5 mm hoog, maar voelen wel heel soepel aan (dankzij de Black Chili compound natuurlijk). Tussen alle noppen zit voldoende ruimte om te kunnen voorspellen dat deze band het in de modder prima zal gaan doen, qua grip maar ook qua schoon lopen. Op de weegschaal tikken beide exemplaren die ik heb 600 gram af, helemaal niet slecht voor zo'n noppenband.
Continental Mountain King II RaceSport 29x2.2
Dat bij alle banden de rubber pikkies er nog op zitten vind ik persoonlijk fijn want dan kan je al snel bij de eerste ritten een inschatting maken van de duurzaamheid
Met de hand krijg ik de band om m'n Quasar velg, ik hoef geen enkel hulpattribuut uit de schuur erbij te halen. Dat is wel eens anders geweest bij sommige banden (Geax bijvoorbeeld..). Na het oppompen op 2 bar geeft de schuifmaat maar 49,5 mm aan (zijwand-zijwand), de nopjes steken misschien nog 1 a 2 mm verder uit, maar dat is marginaal. Dat is dus geen 56mm zoals de maatvoering doet vermoeden. Wat nachtjes een band onder wat hogere druk laten staan zou de band wat kunnen oprekken, maar ik betwijfel of het daarmee ooit op de beloofd 2.2 inch zou komen. Breedte maten van banden heb ik altijd al met een korreltje zout genomen, deze zijn vaker afwijkend dan kloppend. Zo ook dit keer.
Voor de makkelijkheid even met binnenband beiden, scheelt wat handenwassen tijdens het wisselen, maar tubeless zal ik ze later ook nog wel testen. Uit ervaring weet ik dat als ik tevreden ben met een binnenband erin dat als ik die dan tubeless (kan) maken het nog beter wordt. M'n rondje dicht bij huis bestaat uit: asfalt, laag gras, harde zandgrond met soms los spul erop, zand, losse bladeren en wortels. Het enige wat mist voor een complete test is rotsondergrond en verschillende types modder. De eerste indruk bij het inrijden op het asfalt is dat ik de voorband lichtjes hoor en ook lichtjes voel als ik wat slalom, de rail voel ik dus wel, maar het voelt zeker niet zo alsof ik daarmee hard afrem. De achterband hoor ik nauwelijks, zacht gezoem. Dat had ik ook verwacht met de nopjes dicht bij mekaar op het loopvlak, maar toch fijn als het uitpakt zoals je verwacht. Zodra ik off-road ga verdwijnt het meergeluid van de voorband en rol ik soepel over alles heen. De soepele karkassen en de black chili doen hun werk, de rolweerstand van beide banden in het terein is minimaal. Na wat op flow de bochten gereden te hebben besluit ik de grenzen wat op te zoeken en wat meer te smijten, met als gevolg dat de voorband op de "rail" gaat sporen en de achterband af en toe voorspelbaar uit de bocht drift. Een paar bochten later heb je al weer door hoe je deze combinatie het beste rijdt: met meer druk op je achterwiel en wat minder op je voorwiel door de bocht. Als ik echt hard een bocht neem met harde ondergrond voel ik met maximale druk op m'n voorwiel af en toe de "rail" een beetje wegglijden. Dat zou eigenlijk niet de bedoeling moeten zijn, maar ik denk dat als ik de band met net wat meer luchtdruk zou rijden dit minder zou moeten voorkomen. Daarnaast is de rubber compound heel zacht en soepel en dat gecombineerd met niet echt een typisch XC gewicht van de berijder brengt dit de band af en toe aan z'n grenzen. Ik kan me zo maar indenken dat iemand die < 75kg weegt niet eens waar ik het over heb als die zelf de band probeert. Als je hard in de ankers moet dan heb je echt maximale grip met de agressieve Mountain King II voor. Bergop met de X-King heb je altijd tractie zonder langzaam aan te voelen, alleen het haaks genomen gladde boomworteltje is niet z'n lieveling, daar wil die wel op spinnen. Op de route liggen ook wat zandbochten en kommetjes, en hier merk ik dat het inderdaad klopt wat ik al dacht voordat ik op pad ging: dit zijn geen zandhazen. Te smal en zeker de Mountain King heeft wat te heftige noppen om soepel over het zand heen te rollen zonder te gaan graven of te gaan zoeken. Met een 2.4 versie van deze banden zou je zeker beter eroverheen rollen, maar met deze 2.2's zal je geen beach-race winnen. De Mountain King II lijkt DE ideale kandidaat voor in de Ardennen als voorband; super grip bij moeilijke afdalingen; rolt net wat zwaarder dan de X-King, maar nog niet zo veel zwaarder dat het geen optie is bij een XC wedstrijd. Voor de typische Duitse marathon zou ik hem niet snel monteren want daar is vaak toch behoorlijk wat asfalt of keiharde schotter (behalve als het al 2 dagen geregend heeft).
De X-King is echt een multitalent: lage rolweerstand, goede tractie bergop en af, voorspelbaar bochtengedrag. Als je niet een bandenwisselaar bent en zowel XC als marathon rijdt, dan zou ik adviseren om zowel voor als achter een X-King te leggen, daarmee zit je bijna altijd goed behalve in de twee uitersten: heel veel asfalt of harde ondergrond (RaceKing sneller) of bij een modderfeest waarbij de Mountain Kings voor en achter de winnende combinatie gaat zijn. Valt er nog wat te wensen? Ja toch wel: een 2.4 versie, en dan vooral van de X-King, want als voorband zou ik af en toe net wat meer demping wensen en wat beter gedrag in het losse zand, een 50gram extra band gewicht neem ik dan wel op de koop toe. Volgende test: Continental RaceKing Protection 29x2.2!
Eerste rijimpresse (X-King achter, Mountainking II voor):
Conclusie na eerste testrit: